In het nieuws

Binnenste Buiten (KRO/NCRV); schelpen zoeken en determineren met groep 6 (link)

Hulpouders, de drijvende kracht achter elke basisschool (artikel PZC): link

Juf Amanda is buitenlesleerkracht van het jaar provincie Zeeland
(artikel IVN); link
(artikel PZC; link

Educatieproject Etty Hillesum: Worden wie je bent | Kunsteducatie Walcheren
Groep 7 / 8 van ’t Klinket wordt ontroerend mooi in beeld gebracht tijdens het Etty Hillesum project ‘Worden wie je bent (link)

Minister Van Engelshoven op werkbezoek bij ons op school: ‘Minister, wilt u ook wat schilderen?’

In de namiddag van 7 september 2020  arriveerde minister Van Engelshoven bij basisschool ’t Klinket in Koudekerke. Daar zag zij hoe belangrijk kunst en cultuur is om de creativiteit van kinderen te stimuleren. Leerlingen gaven onder meer een djembé-demonstratie en toonden hun schilderkunst. Hugo Wouters uit groep 8 werkte aan surrealistisch portret. ,,Minister, wilt u ook wat schilderen?”, vroeg hij. Dat deed Van Engelshoven graag en ze stak Hugo de helpende hand toe.

Basisschoolleerlingen jutten in Dishoek

Leerlingen uit groep 7 van basisschool Het Klinket uit Koudekerke hebben gejut op het strand in Dishoek. Na het jutten gooiden de kinderen samen met wethouder Marcel Steketee het door hen verzamelde zwerfafval in een van de zeven nieuwe ‘juttersbakken’.
Bron: PZC link

Veertien Zeeuwse scholen vergroenen hun schoolplein

De provincie trok vorig jaar een ton uit voor de Groene Revolutie Zeeuwse Schoolpleinen. Met hulp van de kinderdirecteuren groene schoolpleinen van IVN Natuureducatie is dat geld verdeeld over de veertien scholen. Er waren in totaal 27 scholen die een aanvraag hadden ingediend. Scholen moeten de subsidie die ze krijgen op zijn minst verdubbelen. De Regenboog had daarvoor allerlei sponsoracties georganiseerd.
Bron: AD link

Actie voor speelheuvel bij ’t Klinket in Koudekerke

Basisschool ’t Klinket in Koudekerke is een crowdfundingactie begonnen om ervoor te zorgen dat er binnenkort achter de school een speelheuvel ligt. De school wil het schoolplein nieuw, groen en natuurvriendelijk te maken.
Bron: AD link

Druk, druk,druk; ook kinderen lijden onder stress

Stress is iets van alle tijden, maar tegenwoordig lijken we er toch nét iets vaker onder te bezwijken dan onze voorouders. Dat geldt niet alleen voor volwassenen, ook kinderen hebben stress. Uit onderzoek blijkt dat één op de vier kinderen lichamelijke klachten heeft en dat deze klachten in negen van de tien gevallen veroorzaakt worden door stress.
Trugkieke, GOTTA CATCH ‘EM ALL
Rages! Eén ding is zeker: ze komen en ze gaan. Iemand neemt iets mee naar school en de week erna is iedereen ermee in de weer. Weet je nog? Knikkeren, skippyballen, diabolo of jojo, klikklakballen, de Rubiks kubus, Silly Putty, Loloballen, rollerskates of hoelahoep. Vaak wordt er gespaard. Sigarenbandjes, postzegels, voetbalplaatjes of Wuppies. Eindeloos chips gegeten vanwege de flippo’s, eten gegeven aan Tamagotchis, gespeeld met Furby, Beyblades en spinners. Bij sommige rages ontstaat een hele ruilhandel om dat ene unieke exemplaar te pakken te krijgen. Kinderen uit groep 8 van CBS ’t Klinket in Koudekerke laten zien wat op dit moment helemaal ‘in’ is. En dan ineens is de gekte voorbij en verdwijnt de rage als sneeuw voor de zon. Om weer plaats te maken voor een nieuwe!
Bron: Omroep Zeeland link

Kinderen in gesprek over duurzaamheid: ‘Lang douchen is lekker, maar niet goed voor het milieu’

Kinderen van de Koudekerkse basisschool ’t Klinket vinden dat ze op het gebied van milieu en duurzaamheid er nog lang niet zijn. Ze kunnen nog meer doen om ervoor te zorgen dat er zuiniger wordt omgesprongen met energie.
Bron: PZC link

Schrijver Rob Ruggenberg adviseert scholieren in Koudekerke: ‘Wees lief voor je hersenen en lees’

Rob Ruggenberg verzekert leerlingen van groep 8 van christelijke basisschool ’t Klinket in Koudekerke dat lezen niet alleen leuk is, maar hen ook vooruit helpt in de wereld. Noa van den Doel (12) hoefde hij niet te overtuigen. Zij zorgde er voor dat de populaire schrijver van jeugdboeken op een doordeweekse vrijdag naar Koudekerke is gekomen om over zijn werk en zijn boeken te vertellen.

Interview Amerikaanse zanger Matt Simons door leerlingen uit groep 8; link

Koudekerke ruimt op

Basisschool ’t Klinket en Stichting Koudekerke Samen sloegen afgelopen weekend de handen ineen. Op ’t Klinket werden een culifair en kleding- en speelgoedbeurs gehouden. Ook waren kunstwerken te koop, gemaakt door de leerlingen.

Schoolbezoek aan het Rijksmuseum: ‘Een wereld van kunst ging open’

Alle kinderen zouden in hun leerplichtige jaren minstens één keer een bezoek moeten brengen aan het Rijksmuseum in Amsterdam. De formerende partijen VVD, CDA, D66 en ChristenUnie willen dat in het regeerakkoord opnemen. Juist op de dag dat dit nieuws naar buiten kwam, reisden de leerlingen uit groep 7 en 8 van basisscholen ’t Klinket in Koudekerke en De Schute in Biggekerke af naar Amsterdam. Ze zaten donderdag zes uur in de bus om beroemde schilderijen als De Nachtwacht en Het Melkmeisje te bekijken.
Bron: PZC link

‘Door de buitenles ben ik veel gemotiveerder voor de eindtoets’ (video)

Leerlingen van basisschool ’t Klinket in Koudekerke ruilden vandaag de schoolbanken in voor de frisse buitenlucht. Het is namelijk Nationale Buitenlesdag. Meer dan vijftig Zeeuwse scholen deden mee.